של מי הכינור הזה

Posted on 26 בנובמבר 2011 של

4


צ'ילבות. מוסנזון (משמאל), רוטשילד וידידה בימים טובים יותר

צ'ילבות. מוסנזון (משמאל), רוטשילד וידידה בימים טובים יותר

הרבה אנשים ציפו לפרויקט החדש של כינורו של רוטשילד, אבל מעטים האמינו שכשהוא ייצא יתלווה לקמפיין ההשקה שלו כל כך הרבה דם רע. דניאל רוטשילד ("הכינור"), תקליטן ירושלמי והיורש העתידי של כרבע מנכסיה של אימפריית בנקאות משפחתית, עבד על הפרויקט שלו במשך שנה וחצי תמימות שבהן הסתגר בצימר שחכר לטווח ארוך באחד ממושבי הנגב הצפוני. ביום שבו יצא משם, טרוט עיניים ונמוך בחמישה סנטימטרים שלמים, לא בטוח שהוא ידע שיש לו ביד פצצה מתקתקת שתזרע הרס במערכת היחסים שלו עם האיש שלו הוא חב את הצלחתו.

רוטשילד, שרכש לעצמו (ולא רק בכסף) מעמד כמעט מיתולוגי במעגלים שבהם הספיק לסובב תקליטים, הקשיב שוב ושוב ליצירה שיצאה תחת ידיו וסירב להאמין למה ששמעו אוזניו. "אני שומע ושומע, ולא מאמין", נזכר רוטשילד. כדי להיות בטוח שמה שיש לו ביד זה אכן מה שיש לו ביד, הוא עולה עוד באותו יום לירושלים. היעד שלו הוא מורן "מוריס" מוסנזון, אמן סאונד המתפרנס מעבודה כברמן בפאב ירושלמי, אז עוד בגדר חבר טוב וקולגה. רוטשילד עולה לירושלים כדי לקבל את ברכתו.

כמה שנים לפני כן הגה מוסנזון פרויקט ספוקן-וורד שהמונולוגים המשובצים בו מדמים את ילדותו והתבגרותו של עולה חדש מתוניסיה המוצא נחמה ברוק. "חשבתי שיהיה מעניין להפגיש בין הרוק, הפסקול האולטימטיבי של המערב, לתרבות של יהדות מערב אפריקה ולקלאש שלה עם ישראל – המערב של המזרח התיכון", אומר היום מוסנזון. "לא ידעתי שזה יעשה לי כזה כאב ראש".

התפוצה שהתפוצצה

איפה הכסף. יו"ר הוועד המנהל של פדרציית יוצאי ג'רבה, שמואל מוסנזון-רוטשילד

איפה הכסף. יו"ר הוועד המנהל של פדרציית יוצאי ג'רבה, שמואל מוסנזון-רוטשילד

האלבום של מוסנזון היה למעשה אוסף להיטי רוק קלאסיים, שביניהם שולבו מונולוגים של אותו תוניסאי מומצא. את המונולוגים הרכיב מוסנזון מעדויות מוקלטות שמצא על סלילים שרכש במכירת חצר של אגף יוצאי צפון אפריקה בבית התפוצות. "פשוט הלכתי לשם, ואמרו לי 'תיקח'", הוא משחזר היום. "אז לקחתי".

הפרויקט של מוסנזון, שזכה לשם "סיפורי רוק", יצא בשבוע שלפני ליל הסדר והיה ללהיט מיידי. מוסנזון: "כל המהדורה אזלה תוך שלושה ימים. אני מודה, הופתעתי. הופתעתי ושמחתי". גם בחברת התקליטים, "פיל על השביל", שמחו, והציעו למוסנזון מיד להוציא אלבום המשך. בנקודה הזאת, מספר מוסנזון, נכנס רוטשילד לחייו.

"אחרי ההצלחה של 'סיפורי רוק' אמרו לי פתאום שיש תקציב לסאונד מקצועי, לקייטרינג, לבירות. יום קודם, בפאב, פגשתי בחור שלא הכרתי בשם דניאל, והוא אמר לי שמעניין אותו להיכנס לכל התחום הזה של סאונד", מספר מוסנזון. "למרות שלא היה לו ניסיון, חשבתי שמגיע לו צ'אנס והבאתי אותו לאולפן. השאר היסטוריה".

"סיפורי רוק 2" יצא לקראת ליל הסדר של השנה שלאחר מכן והתברר כלהיט גדול אף יותר מ"סיפורי רוק". יותר מאוחר יתברר שכל העותקים נרכשו כשי לחג בידי פדרציית יוצאי ג'רבה, שחברי הוועד המנהל שלה מצאו עצמם זמן לא רב לאחר מכן במרכזה של פרשיית מעילה חוצת-אוקיינוסים, עם או בלי קשר. אבל למוסנזון ורוטשילד זה כבר לא היה משנה – הם כבר עלו על מסלול ההמראה: מוסנזון קיבל ג'וב כמנחה תוכנית ראיונות שבדיוק עלתה אז בערוץ המדע, "הבולבולים", ורוטשילד עבר לעבוד כמהנדס סאונד עם אמנים מהליגה של הגדולים. "הנהמות ששומעים כששחור שהוא לא מזרחי נוגע בכדור במשחק של בית"ר? עבודה שלי", הוא מתגאה.

הצלחה אבות רבים לה

כששואלים היום את רוטשילד על התקופה המטאורית ההיא, הוא מודה שהוא לא ממש זוכר ממנה כלום. "זה כאילו קמתי יום אחד, יצאתי מהבית – וכשחזרתי עברה שנה וחצי", הוא משחזר. לטענתו, גם את הימים שבהם עבד עם מוסנזון על "סיפורי רוק 2" הוא לא זוכר.

אבל אחרי הנסיקה באה הנפילה. "זה היה כאילו קמתי יום אחד, יצאתי מהבית – וכשחזרתי עברה שנה וחצי". השנה וחצי הזאת הספיקה כדי שאף אחד בעיר לא יזכור עוד את השם "רוטשילד". "היו חושבים שזה מין קטע של צדק חברתי", הוא אומר בתסכול.

לדברי מוסנזון, הוא לא ידע שחברו נאבק באותם ימים במשבר זהות חריף. "אם הייתי יודע, הייתי עוזר לו", הוא אומר, "הוא היה חבר שלי". חבר או לא, רוטשילד החליט לא לתת לבלבול ולצער לאכול אותו. "בשלב הזה החלטתי לחזור לשורשים, למה שעשה אותי מי שאני", הוא מספר. "אז יום אחד פשוט קמתי, יצאתי מהבית – ונסעתי לנגב", הוא אומר. "עברו שנה וחצי, ובשנה וחצי האלה הבנתי שמוריס פשוט עבד עלי. איך אומרים החבר'ה? נפל לי האסימון. הבנתי שאני זה שהביא לו את ההקלטות מבית התפוצות, שאני זה שאחראי להצלחה הענקית של 'סיפורי רוק'".

איך אתה מסביר את זה שכאשר "סיפורי רוק 1" יצא עוד לא הכרת בכלל את מוריס?

רוטשילד: "איך אתה מסביר את זה שכאשר 'סיפורי רוק 1' יצא הוא לא הכיר אותי?".

פלגיאט או "גרסת הבמאי"?

"סיפורי דאב". מי יצחק אחרון?

"סיפורי דאב". מיהו האיש שבתמונה?

מי שיאזין טוב-טוב ל"סיפורי רוק" של מוסנזון ולאריך הנגן שאחז רוטשילד בידיו ביום שבו סוף-סוף יצא מהצימר המאובק שבו הסתגר ימצא יותר משמץ של דמיון. הפרויקט החדש, "סיפורי דאב", כולל כמה מהקץ'-פרייזים המוכרים והמצליחים ביותר של "סיפורי רוק" – ארוזים במעטפת אלקטרונית חדשה שאותה תיבל רוטשילד בקולות אנושיים עמומים וציוצים. "זה בעצם סוג של 'גרסת הבמאי'", הוא אומר. לדבריו, את המילים "כינורו של מוריס" הוסיף על העטיפה מתוך רגשי הוקרה לחברו הוותיק.

"שטויות", אומר מוסנזון-מוריס. "לא הוקרה ולא בטיח. הוא הוסיף את השם שלי כי הוא ידע שזה יעזור לו למכור". את השימוש שעשה רוטשילד בהקלטות המקור של "סיפורי רוק" מגדיר מוסנזון כ"לא פחות מפלגיאט".

עד כמה אתה בעצם יכול לדרוש בעלות על קול של אדם שאתה בכלל לא מכיר?

מוסנזון: "הקול הוא אמנם קול של מישהו שאני לא מכיר, אבל המילים שלו הן מילים שלי. ישבתי במשך הרבה זמן והדבקתי מילה למילה כדי שהתוצאה תהיה בדיוק כמו שאני רוצה, ועכשיו הוא גוזר את זה בחזרה ומדביק על זה אלקטרוניקה, ועוד לא מהמשובחות".

רוטשילד סבור אחרת. "האלקטרוניקה דווקא כן מהמשובחות", הוא אומר. את הדמיון בין היצירה שלו ליצירות של מוסנזון הוא מסביר כ"חירות המשורר".

אבל בינתיים, כך נראה, מדובר יותר במקרה של חירות המו"ל. חברת התקליטים "פיל על השביל", שפרויקט "סיפורי רוק" חילץ אותה ממשבר תזרימי אקוטי, החליטה לאחרונה להמר על הפרויקט של רוטשילד, שייצא בפורמט בלתי קונבנציונלי בעליל – סלילי שמע. "זוהי למעשה סגירת מעגל", אומר רוטשילד. "החומרים הנדירים שמצאתי בזמנו בערימת סלילי השמע של בית התפוצות שבים לעולם – ובצורת סלילי שמע. כולי תקווה רק שאנשים ילמדו לפרגן".

מוסנזון מסכם: "נתראה בבית המשפט".

בחברת התקליטים "פיל על השביל" העדיפו שלא להגיב.

האלבום של כינורו של מוריס, "סיפורי דאב", יושק באוגנדה ביום שישי 2.12 בשעה 13:00. יקריא מילים: מוריס (האמיתי). יתקלט: די.ג'יי שאפל. יעניק חסות: כינורו של רוטשילד. ההשקה בתל אביב: 16.12 בברזייה

להאזנה: כינורו של מוריס בבנדקאמפ: סיפורי דאב | הגרסאות

וגם: מוסף "גלריה" על מוסנזון ורוטשילד | פרשנות לנ"ל

ועוד: מוריס וכינורו של רוטשילד מתראיינים ל"ידיעות ירושלים" | תיעוד מצולם של ההשקות

